lexgroep.nl

Lexgroep E News: Waar een gezamenlijke passie toe kan leiden?

woensdag, 11 december 2019

S1 Afl. 1 Elebert Noordam (Marathon PR 2:38:25)

Elebert Noordam na super PR 2uur38.25 op Berlijn Marathon 2008; met een welverdiende Beliner pilzener
Elebert Noordam na super PR 2uur38.25 op Berlijn Marathon 2008; met een welverdiende Beliner pilzener
Elebert Noordam Fortis 1/2 Marathon 14092008
Elebert Noordam Fortis 1/2 Marathon 14092008
Elebert Noordam
daar staat onze Elebert vooraan tussen de toppers.
1/3
Interview Elebert Noordam
‘Hardlopen is een manier van leven’

Wat is je passie?
“Mijn passie is hardlopen, maar ook meer dat dat. Het is je manier van leven: voor je sport leven, gezonde dingen doen. Ik moet zeggen dat ik mijn passie wel heb aangepast sinds ik trails loop. Er is nu een groot verschil in beleving door het genieten van de natuur zonder het prestigieuze uit het oog te verliezen. Een aantal buitenlandse trails van de zomer was echt gaaf en vervolgens ook nog de Jungfrau marathon als hoogtepunt.”

Wat is je overtuiging hoe ver je kunt komen?
“Ik heb al een hele loopbaan achter me. Maar terugkijken is niet altijd slim: die tijden kun je niet altijd meer halen. Doordat je ouder wordt – ik ben 55 – moet je rustiger aan gaan doen, anders krijg je blessures. Ik train nu op een andere manier, ik probeer fit te blijven. Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik laatst weer een marathon onder de drie uur liep. Belangrijk daarbij is dat je een lange periode niet geblesseerd bent. Daardoor ben je tot veel meer in staat dan je denkt.”

Waar haal je je energie vandaan?
“Plezier in de training. Twee keer per week train ik bij Ilion, daarnaast geef ik training aan een loopgroep op mijn werk in Utrecht. En op zaterdag natuurlijk het gezellige vaartspel in Meijendel met de Lexgroep. Maar energie haal ik ook uit mensen om me heen die plezier hebben. En ja, de souplessemethode is een heel ontspannen manier om tot een hoger niveau te komen.”

Wat is talent en wat is dat van jou?
“Altijd handig, dat krijg je mee. Sommige mensen zijn heel talentvol, ikzelf alleen in enige mate. Op alle andere factoren heb je invloed, bijvoorbeeld de mentaliteit om het beste uit jezelf te halen. In het verleden lukte dat niet zo, nu redelijk. Vroeger liep ik voornamelijk de middenafstand op de baan en ging ik drie, vier weken voor een competitiewedstrijd keihard trainen. Ik heb toen niet het niveau gehaald dat ik in me had. Door de trainingen beter te doseren met behulp van de souplessemethode haal ik er nu veel meer uit.”

Welke trainingsmethode volg je?
“Wisselend: duur, intervaltraining, vaartspel, souplessemethode. Ter voorbereiding op een marathon doe ik eerst een opbouwfase, dan een consolidatiefase en uiteindelijk de souplessemethode. In de consolidatiefase ligt het accent op lange duurlopen. Tijdens de souplessemethode veel rustige intervaltrainingen, vaartspel en wedstrijden. Je lichaam voldoende rust geven is de crux van de aanpak. Op een gegeven moment ga je dan je vorm voelen.”

Tekstbureau BUDDING WORDS linkedIn Jesse Budding

#Zier Running # www.Lexgroep.nl
+